Krize nechodí po horách, ale po lidech. Jak z krize ven? Jak překonat osobní krizi a otočit ji v příležitost?

Osobní krize může přijít kdykoliv a bez varování. Může to být ztráta práce, rozchod s partnerem, zdravotní problémy nebo jiné těžkosti. Může to být velmi náročné a stresující období plné nejistoty a beznaděje. Mnoho lidí se v takové situaci cítí ztraceně a neví, jak dál. Někteří v něm uváznou na dlouhé měsíce či roky.

Ne každý si ale uvědomuje, krize může být tou nejlepší a nejrychlejší cestou ke změně, osobnímu růstu a rozvoji. Pokud víš, jak na to.

Ze své zkušenosti můžu říct, že kdybych si nenabila nos a nevyhořela v prestižní práci, nezjistila bych, co to znamená být opravdu šťastná, zdravá a v životě naplněná. Prvním krokem k tomu ale bylo změnit postoj a přijmout covid, vyhoření a odchod ze zaměstnání jako cestu k vlastní transformaci. Našla jsem svou cestu, jak z krize ven, a chci se o hlavní kroky v tomu článku podělit.

Pokud se potýkáš se syndromem vyhoření, pomůže ti můj článek Má zkušenost se syndromem vyhoření a jak se z vyhoření dostat.

Jsi připravená vzít zodpovědnost za svou krizi do svých rukou? Chceš krizi přeměnit v životní příležitost? Pokud ano, čti dál.

10 kroků, jak překonat osobní krizi a otočit ji v příležitost

11 kroků, jak překonat osobní krizi a otočit ji v příležitost

Cesta z krize ven nemusí být ani snadná, ani rychlá, ale výsledek může stát za to! Zde je můj postup v 10 krocích, jak překonat osobní krizi a jak ji otočit v příležitost. 

1. Přijmi, že jsi v krizi a nestojí to za nic

Prvním krokem k tomu, jak otočit osobní krizi v příležitost, je změnit postoj a přijmout situaci takovou, jaká je. Nestyď se, neskrývej a nezapírej své emoce nebo problémy, snaž se je prožít, ale příliš se v nich nepitvat. Každý procházíme občas náročným obdobím a není nic špatného na tom, cítit se ztraceně nebo zmateně.

2. Identifikuj příčiny osobní krize

Jde o vztahové problémy, finanční nejistotu, pracovní problémy nebo zdraví… nebo všechno zároveň? Možná je ještě něco hlouběji za tím. Pokud situaci přijmeš a zároveň víš, co do ní přivedlo, můžeš začít pracovat na řešení a cestě, jak z krize ven.

3. Změň svůj pohled na situaci a hledej pozitiva

Může to být zprvu těžké, ale místo negativ krize se zaměř na to, co se dá s touto situací udělat. Tím ale vůbec nemyslím, abys potlačovala své emoce. Těm dej volný průchod, až pak se zamysli nad tím, jaké příležitosti můžeš v této krizi najít. Využij situaci jako impuls ke zjištění toho, co je pro tebe opravdu důležité, co ti dělá radost a co můžeš změnit. Může to být například tvůj životní styl, nový koníček, změna práce nebo navázání nových vztahů.

4. Využij příležitost k tomu naučit se pracovat se stresem

Nezapomínej ani v krizi pracovat na zdravém životním stylu a posilovat tak svou odolnost vůči stresu, jak na to se dočteš v mém článku Chceš nad stresem vyzrát? Posiluj svou odolnost vůči stresu. A když tě přepadnou silné emoce a budeš se potřebovat rychle uklidnit, vyzkoušej některý z tipů z článku Jak se přestat stresovat a rychle se psychicky uklidnit?

5. Vyhledávej podporu a pomoc svých blízkých

Osobní krize může být velmi osamělým obdobím, ale nemusí. Neboj se hledat pomoc od rodiny, přátel, kteří ti dodají pozitivní energii a podporu, nebo profesionálních poradců. Terapeut nebo kouč ti pomůže identifikovat příčiny krize a najít způsoby, jak z krize ven. Můžeš se také zapojit do komunitních nebo dobrovolnických aktivit a tím si zlepšit náladu a udělat něco dobrého nejen pro sebe.

6. Uč se nové věci a hledej inspiraci, jak z osobní krize ven

Osobní krize může být příležitostí k učení nových dovedností nebo získání nových zkušeností. Hledej způsoby, jak se rozvíjet a zdokonalovat své schopnosti. Například, pokud se jedná o emocionální krizi, můžeš se naučit více o tom, kdo jsi, co v životě chceš a jak o sobe lépe pečovat. Stačí hledat inspiraci v knihách, filmech nebo od lidí, kteří prošli podobnými situacemi.

7. V osobní krizi si nastav svou vizi

krizi může být snadné ztratit směr a kontrolu nad svým životem. Zaměř se proto na své krátkodobé dlouhodobé cíle a plány do budoucna. Krize ti totiž jasně ukázala, co nechceš dělat, nebo co potřebuješ změnit. Můžeš si naplánovat, čeho chceš dosáhnout v následujících měsících nebo letech. To ti pomůže najít směr, smysl a motivaci osobní krizi překonat a otočit ji v příležitost.

8. Plánuj kroky, jak z osobní krize ven

Jakmile vidíš příležitosti, máš svou vizi a cíle, můžeš začít hledat způsoby, jak z osobní krize ven. Co můžeš udělat, aby se tvá situace zlepšila? Je to změnit své pracovní prostředí, zlepšit své vztahy, hledat nové příležitosti nebo se učit nové věci? Aby to nezůstalo jen u plánů, je potřeba dělat alespoň malé kroky každý den. Bez akce se situace nezlepší.

9. Najdi způsoby, jak se smát a mít radost z maličkostí

Nezapomeň hledat způsoby, jak si užívat života. V krizi se svět nezastavil, slunce venku stále svítí (alespoň občas). Určitě existují aktivity, které tě baví nebo tě bavily dřív. Zkus něco nového jako třeba jógu smíchu. Dělej cokoliv, co ti pomůže udržet si pozitivní pohled a najít radost i v těžkých časech. Každý den si připomeň tři věci, za které jsi vděčná nebo ze kterých máš radost.

10. Věř sobě a tomu, že osobní krize pomine

Důležitým krokem, jak ven z krize, je za každou cenu věřit sobě a tomu, že situace pomine. Mnoho lidí se v krizových situacích cítí bezmocní a bez naděje. Uvědom si, že máš v sobě obrovskou sílu a všechny schopnosti potřebné k tomu změnit svůj život k lepšímu. Podívej se na to, co všechno jsi už v životě dokázala, a řekni si, že tentokrát to nebude jinak.

11. Buď trpělivá a dopřej si čas

Pamatuj, že změna není okamžitá a proces se může zdát pomalý. Je proto potřeba dávka trpělivosti, naděje a vytrvalosti. Dej si čas na zotavení a přizpůsobení se novým okolnostem, nesnaž se všechno vyřešit najednou. Měj malé cíle a po malých krůčcích se dávej dohromady. Nezapomeň se ocenit a oslavit úspěchy, kterých dosáhneš.

Koučink ti pomůže se dostat z osobní krize ven a otočit ji v příležitost

Koučink ti pomůže se dostat z osobní krize ven a otočit ji v příležitost

Osobní krize je náročné období, ale taky výzva, která skýtá příležitost ke změně a osobnímu růstu. Když se soustředíš na pozitivní stránky a hledáš způsoby, jak se rozvíjet, můžeš najít nové cesty a možnosti pro svůj život. Krize není jen o tom, jak přežít, ale taky o tom, jak si udržet pozitivní postoj, naději a víru v sebe.

Pamatuj, že v tom nejsi sama a že existuje mnoho zdrojů podpory, které ti pomohou z krize ven. Obrať se na své přátele a rodinu nebo vyhledej odborníka. Kouč tě povede k tomu jak osobní krizi otočit v příležitost a odnést si z ní co nejvíc do budoucna.

Pokud to chceš zkusit, domluv si se mnou úvodní schůzku zdarma. Probereme, co tě trápí, jak se cítíš a jak z osobní krize ven. Se svými klienty často přijdeme na to, že krize sice je těžká, ale byl to dar… dar k tomu, aby se podobná krize už nikdy nezopakovala.

Například můj klient Max díky tomu, že po bouřlivém rozchodu vyhledal mou pomoc, zjistil, kdo skutečně je, co chce a jaký vztah vlastně hledá. Našel vnitřní sílu dokončit své nedokončené projekty, srovnat si život do pořádku a užívat si malých krůčků. Uvěřil, že si zaslouží, že chce a že může být v životě skutečně šťastný a jít si za svým.

Věř, že žádný případ není beznadějný ani ztracený, natož ten tvůj!

O mně

Jmenuji se Denisa a jako celostní koučka provádím ženy k jejich skutečné autenticitě, zdravé sebehodnotě a životnímu poslání.

Věřím, že život není od toho, abychom ho přežili, ale abychom ho prožili. Důležité při tom podle mě je dostat všudypřítomný stres pod kontrolu dřív, než začne kontrolovat nás.

Začít můžeš hned tím, že si domluvíš svou úvodní schůzku zdarma.