Žijeme ve světě, který nás už od malička hodnotí podle výsledků, klade vysoké nároky a podporuje touhu po dokonalosti. Stačí se jen podívat na sociální sítě a vidíme záplavu dokonalých lidí a životů. Přijdeme do školy nebo do práce, kde se známkují výsledky a netolerují se chyby a nedostatky. Zapneme televizi a vyskočí na nás film vykreslující dokonalý vztah dvou dokonalých lidí. Porazit perfekcionismus se tak zdá být téměř nemožné.

Zatímco někteří lidé vnímají touhu po dokonalosti jako pozitivní motivaci k růstu, inovacím a dosažení vysokých standardů, pro jiné je zdrojem chronického stresu, úzkosti a nízké sebehodnoty. Díky perfekcionistům máme iPhone, Teslu i mnohá umělecká díla. Většina výzkumu ale ukazuje, že chorobný perfekcionismus může mít negativní dopad na naše fyzické i duševní zdraví, mezilidské vztahy a celkovou kvalitu života.

Problém začíná, když překročíme hranici mezi zdravou pečlivostí a nezdravým perfekcionismem. To obvykle nastává tehdy, kdy nám naše vlastní očekávání hážou klacky pod nohy a nemůžeme jich dosáhnout. Patologicky vnímáme selhání a neumíme se se sebemenší chybou a kritikou vyrovnat. V extrému dokonce může dojít k syndromu vyhoření a ztrátě smyslu života, jelikož nic není perfektní, tak nemá smysl se snažit. 

Jak se projevuje nezdravá touha po dokonalosti?

Perfekcionismus je spojený nejen s vysokými nároky a přísným hodnocením, ale také s tzv. podmínečným přijetím, kdy si myslíme, že nás lidé budou mít rádi pouze tehdy, když jsme dokonalí. Snažíme se zalíbit za každou cenu.

Psychologové Paula L. Hewitt a Gordona L. Flett rozlišují tři druhy perfekcionismu:

  1. Společensky předepsaný perfekcionismus je spojený s názorem, že okolí od nás očekává, že budeme perfektní. Bojíme se odmítnutí, když uděláme chybu. Máme pocit, že se na nás všichni dívají a neustále nás hodnotí.
  2. Sebeorientovaný perfekcionista si nastavuje laťku příliš vysoko sám. Má silnou vnitřní motivaci a touhu po dokonalosti a hlavně nechybovat. To samo o sobě může vést k pocitům štěstí a sebevědomí. Problém nastává, pokud se k tomu přidá negativní sebepojetí, přehnaná sebekritika a workoholismus.
  3. Perfekcionismus orientovaný na ostatní se zaměřuje na očekávání perfektních výkonů u druhých lidí a může být v ve vztazích přímo toxický a v práci vést k šikanování ostatních. Často se vyskytuje u lidí, kteří jsou kritičtí, narcističtí, manipulativní a psychopatičtí. Mají problémy s důvěrou a vůči ostatním lidem cítí až dokonce nenávist.

Díky perfekcionismu často lpíme na zbytečných detailech. Vidíme vše černobíle – buď to bude stoprocentní, nebo nemá smysl ani začínat. Zaměřujeme se hlavně na chyby a nedostatky a myslíme si, že budou mít fatální důsledky. Snažíme se jim zabránit a problém předpokládat dřív, než nastane.

To vede k tomu, že radši odmítáme změny, prokrastinujeme a nedokážeme se rozhodovat. Potlačujeme své negativní emoce a nervozitu, protože se nenosí. Pokud se nám něco skutečně nepovede, dostaneme se do kolotoče černých myšlenek, sebekritiky a sebeobviňování.

6 tipů, jak porazit perfekcionismus a touhu po dokonalosti

6 tipů, jak porazit perfekcionismus a touhu po dokonalosti

Překonat perfekcionismus není snadné. Perfekcionistka totiž touží po dokonalosti, přičemž porazit perfekcionismus znamená, přijmout to, že dokonalá nejsem. Neexistuje perfektní já ani perfektní řešení, a to bolí.

Mně se stalo i to, že po přečtení psychologických pouček jsem začala toužit po dokonalosti v seberozvoji, a tak porazit svůj perfekcionismus. To samo o sobě se ukázalo jako nesmysl a protimluv. Rozvíjela jsem se tak moc, až jsem se nerozvíjela vůbec, ale aspoň už jsem na svůj perfekcionismus nebyla tak pyšná.  

Osvědčila se mi metoda postupných kroků jako při léčení fóbií (zdroj: Psychologie.cz). Ve škole to bylo nepřepisovat každou stránku se škrtancem. Doma neumývat každý flíček na podlaze. Občas přijít někam pozdě. Největší skok jsem ale udělala, když jsem začala se svým Instagramem. Prostě jsem si řekla, že cokoliv vytvořím, to nasdílím. To byla spíš léčba ohněm než postupnými kroky, ale zafungovalo to skvěle.

Jaký je můj lék na to, jak porazit perfekcionismus a touhu po dokonalosti?

1. Přijmi, že jsi perfekcionistka, a místo po dokonalosti začni toužit po autenticitě

Pochop, že nedokonalost je přirozenou součástí autentického života a že máš příliš vysoké nároky a očekávání, která ti v životě neprospívají. Co je jejich zdrojem? Jsi to ty, ostatní lidé nebo snad obojí? A co je jejich cílem? V jaké oblasti se tvůj perfekcionismus, strach ze selhání a touha po dokonalosti projevují? Jak ti perfekcionismus v životě škodí? Máš úzkosti, deprese nebo nedokážeš najít dokonalého partnera? Chceš porazit perfekcionismus?

2. Pracuj na své sebedůvěře a sebevědomí

Začni tím, že nejprve poznáš sama sebe, své silné stránky a nedostatky. Nikdo nejsme dokonalý a máme právo na to chybovat. Přijetí sebe samé se všemi plusy i mínusy je klíčové pro vytvoření zdravější sebedůvěry a sebevědomí a snížení stresu a úzkosti. Uvědom si, že hodnota a sebeúcta nezávisí na touze po dokonalosti, ale na tom, jak se o sebe staráš a jak sama sebe respektuješ.

3. Realisticky plánuj a prioritizuj své úkoly

Uč se rozpoznat a nahradit své vysoké nároky reálnými očekáváními. Zamysli se na tím, co je skutečně dosažitelné. Analyzuj své schopnosti, zdroje a možnosti a stanov si cíle, které jsou ambiciózní, ale přitom dosažitelné. Rozlož si své úkoly na menší a prioritizuj je podle jejich důležitosti a naléhavosti. Zaměř se vždy ideálně na jednu, maximálně na tři věci. Vytvoř si plán a rozvrh, který ti umožní efektivně využívat čas a energii. 

4. Porazit perfekcionismus můžeš díky sebesoucitu

Buduj sama se sebou zdravý vztah a buď k sobě laskavá i v případě neúspěchu a chyb. Řeš svou situaci z nadhledu a nezabředávej do detailů. Co nejhoršího se může stát, když toho nedosáhneš, a bude na tom záležet i za rok? Třeba se na svou situaci podívej očima své dobré méně pečlivé kamarádky. Jaká očekávání by si na tvém místě stanovila ona? Jakou míru detailů by řešila? Co by si myslela? Jak by tě podpořila? Záleželo by jí na tom tak jako tobě?

5. Užívej si proces učení místo dosahování výsledků

Namísto zaměřování se na výkon a konečný výsledek se soustřeď na proces a cestu, kterou procházíš. Vychutnej si každý krok svého sebezdokonalování. Nauč se uznat své úsilí bez ohledu na to, jak to dopadne. Buď flexibilní vůči nečekaným situacím nebo změnám. Přijmi, že ne všechno půjde vždy podle představ. Je důležité umět se poučit, vyrovnat se s tím a hledat alternativní řešení.

6. Vyhledej podporu blízkých lidí

Při překonávání vysokých nároků a touhy po dokonalosti je důležité mít podporu ze strany blízkých lidí. Mluv o svých pocitech a obavách s přáteli, rodinou nebo odborníky. Podpora a porozumění okolí mohou významně pomoci při získávání nové perspektivy na cestě za tím, jak porazit perfekcionismus. 

Jak ti koučink pomůže porazit perfekcionismus a touhu po dokonalosti?

Jak ti pomůže koučink porazit perfekcionismus?

Vysoké nároky a očekávání jsou nedílnou součástí moderního života. Perfekcionismus a touha po dokonalosti můžou ale být zdrojem velkého stresu a nespokojenosti. Zdravá pečlivost je motivující a vede k dobrému vnitřnímu pocitu, oproti tomu přehnaný perfekcionismus zhoršuje fyzické i duševní zdraví.

Je tedy důležité přijmout, že nedokonalost je přirozená a že každý máme právo na chyby. Nastav si realistická očekávání, buď sama k sobě laskavá a soustřeď se na proces a osobní růst místo na výsledky. Nezapomeň si také užívat cestu, ocenit své úsilí a pokroky při dosahování svých cílů. S podporou blízkých lidí nebo odborníka můžeš porazit perfekcionismus a touhu po dokonalosti, a tak nalézt zdravější přístup k životu.

Pokud chceš porazit svůj perfekcionismus a být více sama sebou, podívej se na seberozvojový program Sama sobě koučem – Autentická JÁ. Naučíš se být svým vlastním koučem a pracovat na své autentičnosti, spokojenosti a rovnováze. Změníš své myšlení, budeš lépe čelit strachům, nastavíš si zdravější očekávání a mnoho dalšího.

Ráda ti s tím pomůžu, tak jako například klientce Petře, která o naší spolupráci řekla: „Koučink mi pomohl situaci ,,rozkouskovat” na dílčí problémy, které se již nezdály tak neřešitelné a pohlcující. Uvědomila jsem si, že situace není černobílá a nemusím vše vyřešit najednou, díky čemuž jsem si vlastně dost oddechla. Nejsem na sebe již tak přísná a nevyčítám si toho tolik. Líbil se mi efektivní, ale zároveň přátelský a empatický přístup, takže se mi o všem povídalo bez studu a jakéhokoli ostychu.“

Perfekcionismus je možné otočit ve výhodu a díky tomu dosáhnout v životě úspěchu v klidu.

O mně

Jmenuji se Denisa a jako celostní koučka provádím ženy k jejich skutečné autenticitě, zdravé sebehodnotě a životnímu poslání.

Věřím, že život není od toho, abychom ho přežili, ale abychom ho prožili. Důležité při tom podle mě je dostat všudypřítomný stres pod kontrolu dřív, než začne kontrolovat nás.

Začít můžeš hned a zdarma tím, že si domluvíš svou úvodní schůzku.